Forældresamarbejde

For os er forældresamarbejdet rigtig vigtigt. Det er nemlig den viden, I forældre har om jeres barn, som er med til at sikre, at vi kan give jeres barn en god hverdag her i Væksthuset.

Den daglige kontakt

En stor del af vores kontakt foregår, når I afleverer og henter jeres barn. Her er mulighed for, at I kan fortælle, hvordan jeres barn har det - for eksempel om jeres barn har sovet dårligt, været lidt trist fra morgenstunden eller ikke fået spist morgenmad. På samme måde fortæller vi jer, hvordan jeres barns dag har været, om der er sket noget særligt, eller der er noget ved jeres barn, vi har særlig opmærksomhed på.

Vi bruger desuden Aula, som er vores forældreintra, til at give jer forældre et indblik i, hvad vi laver i Væksthuset. Her lægger vi dagbøger op flere gange om ugen, hvor vi viser billeder og fortæller, hvad vi går og laver. Dagbøgerne er også et godt redskab til, at I derhjemme kan snakke med barnet om de ting, det har lavet i vuggestuen eller børnehaven.

Forældresamtaler

Den daglige dialog om jeres barn supplerer vi med en række faste samtaler, hvor en pædagog fra stuen og nogle gange også den pædagogiske leder er med.

Når jeres barn har været i Væksthuset i tre måneder, holder vi en samtale med jer, hvor vi snakker om, hvordan jeres barn trives hos os. Sådan en samtale holder vi igen, når jeres barn har været hos os i et år.

Vi holder en samtale, både når jeres barn skal skifte til børnehave, og når det skal skifte til fritidsordning og skole. Her handler det om at klæde jer forældre og de nye pædagoger godt på til at give jeres barn en tryg og god overgang til den nye hverdag, som venter.

Derudover holder vi samtaler, når enten I eller vi har behov for at vende noget, som vedrører jeres barn. Vi prioriterer højt, at der er tid til at sætte os ned og tale sammen, hvis der er noget omkring jeres barns trivsel eller udvikling, som vi skal være særligt opmærksomme på.

Forældremøde

Ved vores årlige forældremøde inviterer vi alle forældre i Væksthuset til at komme og høre om, hvad der sker i huset, og hvad vi laver for tiden. Vi fortæller om, hvordan dagene hos os ser ud, og hvordan vi arbejder med børnenes trivsel og udvikling. Her er også god mulighed for at stille alle de spørgsmål, I har til os.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i Væksthuset. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.